Java er raskt, typesikkert, og har enormt mange flinke utviklere som kan hele språket inn og ut. Java har alltid hatt et sterkt fagmiljø som over tid har utviklet en mengde gode open source biblioteker. Dette gjør Java til et trygt valg, spesielt for store prosjekter.

Java har hatt en utfordring over de senere årene med at det har hengt etter i utviklingen i forhold til nye kule språk som Groovy, Clojure og Scala, men den siste versjonen, Java 8, har gitt Java en lenge etterlengtet modernisering slik at Java nå i større grad er konkurransedyktig i forhold til alternative språk.

Våre anbefalinger

Garbage Collection Tuning Guide
Anbefalt av Eivind

Oracle sin dokumentasjon om tuning av Garbage Collection. Gir en svært god oversikt over de forskjellige alternative gc-implementasjonene og hvordan de brukes/konfigureres.

Våre foredrag

Lyntale hos javaBin som viser hvordan man kan sammenligne de forskjellige GC implementasjonene i standard JVM.

Presentasjon fra JavaZone 2015 om bruk av plugins for å lage en modulær arkitektur. Spesielt relevant forhold til micro-services og muligheten for å splitte en applikasjon i separate tjenester på et senere tidspunkt.

På Javazone 2015, snakket Alf Kristian erfaringer med de funksjonelle språkene på JVM’en. I tillegg sammenlignet han dem med “FP” i Java 8.

Presentasjon fra flatMap 2015 - om erfaringer med Akka og Java 8 ifm. prosjekt hos Skatteetaten.

Phantom Types in Java

Går gjennom hva fantomtyper er, hva de kan brukes til og hvordan du bruker det i Java.

TDD: Type Driven Development

Foredrag hvor Robin viser hvordan en kan utnytte typesystemet til Java for å fange opp bugs på kompileringsstadiet.

Design for asynkronitet og høy ytelse!

Presentasjon fra JavaZone 2014 om skalering og concurrent programmering i Java. Sammenligner forskjellige rammeverk og prøver å gi noen gode scenarier for bruk.

Fra Grid til Akka!

Presentasjon fra JavaZone 2013 som sammenligner grid-produktet Hazelcast med Akka forhold til concurrency og ytelse.

Programmeringsspråket betyr alt!

Hovedverktøyet til programmerere er programmeringsspråket. Likevel velge vi sjeldent det beste riktige verktøyet for å løse oppgavene. Denne presentasjonen fokuserer på hvor viktig det er å velge riktig programmeringsspråk.

Hazelcast: Open Source In-Memory Data Grid

Presentasjon fra JavaZone 2012 som introduserer Hazelcast. Gir en innføring til grid og Hazelcast med en del erfaringer fra bruk av rammeverket i Skatteetaten.

Better and groovier tests with Spock

Spock er et elegant testrammeverk for Java og Groovy- baserte applikasjoner. Det hjelper deg å skrive lesbare og presise tester, samtidig som det optimaliserer for utviklerproduktivitet.

Funksjonell Programmering på JVM

Presentasjon fra JavaZone 2010. Hovedsaklig en presentasjon av arbeidet Eivind gjorde med master-oppgaven. Snakker om forskjellige aspekter ved funksjonell programmering og hvordan man oppnår dette med forskjellige språk på JVM.

Våre sideprosjekter

ROLtracker
Av Stig

Live-tracking av o-løpere med Android-telefoner som fanger GPS-posisjoner som igjen overføres til sentralen og visning i web-baserte kart.

Vår fri programvare

Våre blogginnlegg

Java kommer til å kreve mindre, og gjøre mer

Hvis du tror det ikke finnes mer ytelse å skvise ut av Javasteinen så tar du grundig feil. Allerede fra neste år vil Java-programmer kreve mindre minne og kjøre enda raskere, med minimal innsats fra deg som utvikler. Nysgjerrig? La oss snakke om Lilliput og Valhalla.

En oppdatering på Java GC

Helt fra starten av har automatisert minnehåndtering vært en viktig brikke i Java-verden. JVM sørger for å allokere minne når man trenger det - og frigjør når det ikke brukes lengre - uten at vi utviklere trenger å tenke så mye på det. I denne artikkelen ser vi på hva som har skjedd på GC-fronten de siste årene og hvordan vi kan tilpasse og overvåke systemet.

Lage egne mods til Minecraft

Spillet Minecraft har enorm popularitet - enda det er et gammelt spill som kanskje kan se litt banalt ut ved første øyekast. Mye av nøkkelen ligger i åpenheten og mulighetene for å lage utvidelser og tema-baserte varianter av spillet. I denne artikkelen ser vi på hvordan man kommer i gang med å lage egne utvidelser eller “mods” til Minecraft.

Spør oss om Java